<<Terug

 

Telegraaf: "Schaamte en bang dat gezicht ontploft"


Telegraaf

 

SCHAAMTE  ’Bang dat gezicht ontploft’

René Steenhorst
Hun verfraaiing werd een verminking, het wegspuiten van gezichtsrimpels een weefselwoekering. De schaamte is groot onder mensen die destijds de nieuwe filler Hyacorp lieten inspuiten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg stelt nu dat er van alles mis was met het product.

Letselschadeadvocaat mr. John Beer
Letselschadeadvocaat mr. John Beer: „De gêne is groot onder de gedupeerden.”

Wandelende bobbels in haar gezicht… Jacqueline* kan ze niet aanzien, laat staan dat zij ze durft aan te raken. „Het zijn voor mij bijna levende wezens die hun eigen gang gaan.”

Ontstekingsbulten zijn het, die het gelaat van de nu 61-jarige Zuid-Hollandse ernstig ontsieren en haar verdrietig en radeloos maken. Opvallende oneffenheden en vlammende roodheid, het gevolg van ingespoten ’injectables’ die niet verdwenen en oplosten, zoals mocht worden verwacht, maar die bléven en zelfs keihard werden. Als gekristalliseerde waterdruppels van bijna een centimeter...
De bij Jacqueline ingespoten gezichtsfiller van het merk Hyacorp, die in 2011 op de cosmetische markt kwam, bleek de eigenschappen te hebben van een ’permanente filler’. Daarom was hij feitelijk ongeschikt voor gebruik in het gezicht, zeggen de Nederlandse gezondheidsautoriteiten.

Informatie
In het ’Incidentenonderzoek rondom Hyacorp-fillers’, dat binnenkort na een gerechtelijke uitspraak eindelijk wordt vrijgegeven, maar al in het bezit is van deze krant, uit de Inspectie voor de Gezondheidszorg forse kritiek op de Duitse fabrikant en de Duitse distributeur van de fillers. „Er is geen eenduidige informatie over het juiste gebruik verstrekt. De toepassing van het product in het gezicht is door de gebruiksaanwijzing dan wel door promotiemateriaal actief uitgedragen. Hoewel het product achteraf mogelijk bestempeld moet worden als ongeschikt voor toepassing in het gezicht, kan door de niet eenduidige verstrekking van deze informatie en gebruiksaanwijzingen niet van ’onjuiste toepassing door Nederlandse artsen’ gesproken worden.”
Uit zichzelf zal de filler bij Jacqueline nooit meer verdwijnen. Alleen chirurgisch kan datgene worden verwijderd wat juist bedoeld was ter verzachting van gezichtslijnen, die in haar beleving te hard waren. „Want dát ik een aantal ingrepen in mijn gezicht moet ondergaan, is onvermijdelijk!” zegt Jacqueline, het emotioneert haar. „De bobbels zitten na vier jaar nu vlak onder mijn ogen, terwijl nota bene de fillers bij mijn neus- en mondplooi zijn gezet. Ze zijn dus niet statisch, maar wandelen door mijn gezicht en veroorzaken ontstekingen.”
Ziek is ze ervan, al sinds haar behandeling. Ze heeft aangezichtspijnen en -steken en krijgt penicilline om de ontstekingen enigszins onder controle te houden.
Jacqueline is niet het enige slachtoffer van deze soms verminkend uitpakkende gezichtsfiller, merk ’Hyacorp’, bij haar ingespoten in een cosmetisch kliniek te Barendrecht. De Amsterdamse letselschadeadvocaat mr. J.M. Beer behartigt de belangen van een groep van tien vrouwen die het slachtoffer zeggen te zijn van de behandeling met twee van deze fillers, Hyacorp H-1000 en HS. Jacqueline is een van hen, en ’woordvoerster’ namens het groepje.
Ook elders in het land meldden vrouwen zich in de afgelopen jaren met hun traumatische ervaringen door de filler(s) bij de Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Geneeskunde. Zij hebben vergelijkbare schade en gezondheidsklachten, die zijn opgetekend door de Product- en Complicatie Registratie Commissie van deze beroepsorganisatie van cosmetisch artsen.
De meldingen op het internet, vaak oproepen om in contact te komen met lotgenoten, zijn talrijk. „In plaats van een aantal jaren jonger werd ik iemand van 15 jaren ouder, daar heb ik geestelijk erg onder geleden”, schrijft een mevrouw, die terugblikt op de gevolgen van haar behandeling met de filler. Een ander meldt: „Na de behandeling zag mijn gezicht er hartstikke mooi uit en ik was heel blij. Maar na een aantal weken werd het ineens rood en ging het erg opzetten. Ik was echt bang dat mijn gezicht zou ontploffen en was als de dood dat het nooit meer goed zou komen.”
Toch zijn er ook veel mensen die nergens last van hebben gehad. „Niets dan lof over de arts en over het product!”
De producent van de filler en de distributeur(s), maar ook klinieken en artsen, zijn inmiddels namens de tien gedupeerden aansprakelijk gesteld voor de vergoeding van de schade. „Er volgt een procedure bij de rechter als betrokkenen zich aan hun verantwoordelijkheid onttrekken”, laat mr. John Beer weten.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg stelt in het ’Incidentenonderzoek’ dat de kans op nieuwe klachten klein is: „Omdat beide producten op geleide van onze Duitse toezichthoudende collega’s (in oktober 2012) door de producent van de Europese markt zijn teruggetrokken.”
Het leed bij Jacqueline en anderen in Europa is echter al geschied en níét terug te trekken. „Ik ben onwijs boos dat zij dit zo gedaan hebben in die kliniek”, zegt de vrouw die slechts een fronsrimpel wilde laten wegspuiten. „Ooit had ik al wat (ouderdoms)rimpeltjes rond mijn mond laten behandelen met hyaluronzuur, een lichaamseigen stof die na enige maanden uit zichzelf verdween. Dat was me goed bevallen. Nu wilde ik van die zware rimpel af in mijn voorhoofd, zó lelijk.”
De arts van de schoonheidskliniek die haar begin juli 2011 behandelde en een mooi resultaat beloofde, zei dat de nieuwe filler die hij gebruikte ook een hyaluronzuur was. „Zittend in de behandelstoel”, vertelt Jacqueline, „adviseerde hij me om ook meteen de neus- en mondplooien mee te nemen; die konden ook wat ’zachter’. Deze arts kwam betrouwbaar en overtuigend over. Ik dacht: laat ik het maar proberen. Ik had er niet om gevraagd, maar er wel ’ja’ op gezegd.” Advocaat Beer: „Er wordt handel gedreven in de behandelkamer, dat is kwestieus.”
Toen de arts de filler inspoot deed de prik erg pijn, zegt Jacqueline. „Het voelde heel anders dan met die filler voor rond mijn mond. Na de inspuitingen merkte ik dat de injectables hard bleven, niet zachter werden. Ik heb dat ook gemeld, maar dat zou vanzelf wel goed komen.” Maar het kwam niet goed. „Nee!” zegt Jacqueline. „Ook al onderneemt mijn lichaam nog steeds verwoede pogingen om dit lichaamsvreemde spul eruit te werken!”
Cosmetisch arts Artour Saakjan, die Jacqueline en een aantal andere cliënten destijds behandelde met het product, spreekt van ’één grote shit story’: „Ik wou dat ik een tijdmachine had en daarmee de tijd kon terugdraaien! Dit is echt verschrikkelijk.”
Ook Saakjan is een van de behandelaars die door ’Beer advocaten’ namens de slachtoffers verantwoordelijk is gesteld voor de geleden schade. De arts vindt echter dat hem de gezondheidsschade niet kan worden aangerekend, „hoe erg ik dit ook vind, en waarvoor ik uiteraard verzekerd ben”. De medicus wijst op de eindrapportage van de inspectie, waarin de rol van fabrikant en distributeur fors wordt bekritiseerd (’Documenten en procedures van fabrikant bleken niet in orde’) en de behandelend artsen worden vrijgepleit. „Ik probeer mensen mooi te maken, ik doe dit werk niet om ze bulten en bobbels te bezorgen.”

Risico
Advocaat mr. Beer blijft evenwel bij de aansprakelijkheidstelling van Saakjan en anderen. „Het is nog te vroeg om te concluderen dat artsen en klinieken geen enkel verwijt treft. Ook als dat zo zou zijn dan draagt de behandelaar hiervoor het wettelijk risico. Het is niet dat de dokter schuldig hoeft te zijn aan de gevolgen, maar de keuze van het gebruik van een gebrekkig product als deze filler ligt uiteindelijk bij de behandelaar.”
Opvallend in het inspectierapport is dat van de circa 100 klachten over Hyacorp niet één gedupeerde zich rechtstreeks bij de inspectie meldde. Dat deed uiteindelijk de beroepsvereniging van cosmetisch artsen. Advocaat Beer denkt te weten hoe dat komt: „De gedupeerden van deze filler schamen zich ervoor dat zij zich dit hebben laten overkomen. Ze gingen naar de schoonheidskliniek om een onzekerheid weg te nemen, maar schamen zich enorm dat hun uiterlijk hen in dit parket heeft gebracht. De gêne is groot. Ik vind, en heb dat ook tegen de tien gezegd: ’Jullie zijn te hard voor jezelf’.”


Dit kan u ook interesseren!



 

<<Terug